הציוד שלנו

שיטת הקידוח

לחלקו העליון של הקידוח (מקטע הקידוח הכולל את מאות המטרים הראשונים) נבחרה שיטת קידוח המכונה קידוח “אוורור\עירפול” ומוכרת גם כשיטת קידוח בתת לחץ (UBD). בשיטת קידוח זו מזרימים אל תוך הקדח אויר או ערפל (אויר עם טיפות מים זעירות, הכולל חומר מקציף שמותאם לקדיחה באקוויפר ומיועד לניתוק המטחן והרמתו אל פני הקרקע). יתרונה המרכזי של שיטה זו הינו בהגדלת הסיכוי להימנע מאיבוד מחזור חלקי או מלא,  במקטע סלע שבו עולה הסבירות להימצאות חללים וסדקים שבוץ הקידוח יאבד בהם ולא יושָב לפני הקרקע בכמות מלאה, או שלא תתקיים השבה כלל. יתרונות נוספים לשיטה הנדונה הם קצבי חדירה מהירים, צריכת מים מופחתת, יציבות יחסית של הקדח ויעילות מוגברת בצינורו וציפויו במלט, מניעת היצמדות צינור הקידוח לדופן הקדח ועשיית שימוש בתוספים שאינם רעילים ושאינם צפויים לזהם את האקוויפר.

שיטת הקידוח והציוד במקטע הראשון גובשו עפ”י העקרונות הבאים:

עוצמת מקדח נמוכה יחסית – הוחלט על שימוש במקדח בעל עוצמה בטווח 850 כ”ס. הספק זה נחשב כבעל עוצמה נמוכה באופן יחסי לציוד קידוח עמוק, ובהתאם הוא בעל פליטות פחותות יחסית של רעש וזיהום אויר.

השארת חתימה נמוכה ככל הניתן – מגדל קידוח נמוך.

גיל הציוד – ההיערכות הינה לשימוש בציוד חדש יחסית משנת 2008 ואילך. לגיל הציוד ומיכשור הקידוח חשיבות, כיוון שבהיעדר מכונות קידוח חלופיות פוטנציאל תיקון תקלות במרחק רב מהמרכז התפעולי של המכונות הינו בעייתי, ולכן יש למנוע זאת ככל הניתן. כמו כן, פליטות מזהמים מציוד חדש נמוכות יותר, בשל מגמת ההחמרה המתמשכת בתקני הפליטה של מנועי דיזל שאינם בדרכים (Off-Road).

מתקן קידוח נייד – במקטע הראשון יעשה שימוש במתקן קידוח נייד המועבר בשלמותו לאתר ע”י משאית. זאת בשונה ממקדח נייח המורכב באתר מחלקים המובאים לאתר. המתקן הנייד משונע בשלמותו על גבי משאית ייעודית. הצבתו באתר מבוצעת ע”י הרמתו על גבי רמפה או זרועות הידראוליות ייעודיות לייצובו, והרמת מגדל הקידוח (השוכב לאורך המשאית), באמצעות זרוע הידראולית או מנוף. שימוש במתקן כזה מתאפיינת בפשטות הקמה ותפעול, “טביעת רגל” מצומצמת ותנועה פחותה של ציוד וכלי רכב לצורך ההקמה.

ציוד ומתקנים

לציוד ולמתקנים הנבחרים לביצוע הקידוח בחלקו העליון ניסיון מוכח בקידוחים בתצורות סלע דומות במאפייניהן. הציוד והמתקנים באתר במקטע זה יכללו:

  1. מתקן קידוח (Drilling Rig) – מתקן מדגם Atlas Copco RD20 III הנישא על גבי מרכב של משאית.
  2. מנוע מקדח – מנוע מכונת הקידוח הינו מדגם C27 של חברת Caterpillar, ומורכב על גבי המשאית. המנוע הינו בעל 800 כוחות סוס והספק של 550 קילוואט.
  3. שלושה מדחסי אויר (Compressor) – מתקנים המשמשים לדחיסת אויר בלחץ בקידוח (CFM 975). מדחסי האויר הינם מסוג שקט או מושתקים, כך שמפלס הרעש במרחק 15 מ’ לא יעלה מעל 60 dB(A). שני מדחסים יפעלו 24 שעות, 6 ימים בשבוע והמדחס הנותר ישמש לגיבוי בלבד. גובהם של המתקנים הנ”ל כ- 2.5 מ’
  4. מערכת הגברת לחץ (בוסטר) – משאבה המופעלת להגברת לחץ הזנה לקדח (CFM 4500).
  5. משאבת קצף/ערפול (Mist Pump) – משאבת הזנה המיועדת ליצירת רסס (ערפל) הכולל אוויר או מים עם החומר המקציף.
  6. מיכל מים (Reserve / Water Tank) – מיכל לאחסון מים נקיים לשימוש בתהליך. נפח המיכל הינו 80 קוב.
  7. ווסת לחצים (Choke Manifold) – מתקן לוויסות לחצים בצינורות הקידוח, הנכנסים לעומק והמוצָאים לפני השטח.
  8. בריכת מטחן (Pit) – בריכה חפורה לאחסון המטחן בממדים של 15X6 מ’ ובעומק של כ- 3 מ’. האגן המיועד יהיה בנפח של כ- 270 מ”ק.
  9. מגש המוטות (Cat Walk) – משטח עליו מונחים מוטות הקידוחים (“שטנגות”) בעת העלאתם והוצאתם לפני השטח.
  10. מעמד לאחסון המוטות (Pipe Rack) – על גבי מתקנים אלו מונחים מוטות הקידוח לאחסון. בעת הקידוח, המוטות המוצָאים מבור הקידוח מגולגלים ממגש המוטות למתקן זה לשם אחסנתם.
  11. “חדר כוננות” (Dog House) – חדר יביל בצמידות למגדל הקידוח, המיועד לשמש את צוות הקידוח בעיתות המתנה בזמן פעולות הקידוח.
  12. מלתחה (Locker Room) – חדר המשמש לאיחסון ביגוד הקודחים וציוד מגן.
  13. גנרטור (Generator House) – גנרטור דיזל לייצור חשמל לאתר הקידוח, מדגם C15 של חברת Caterpillar. הגנרטור נישא על גבי עגלה ניידת.
  14. מיכל דיזל (Diesel Tank) – מיכל ראשי לאחסנת דלק להפעלת הגנרטור באתר. המיכל הינו מיכל עילי בנפח של כ- 9000 ליטר  ויוצב מעל מאצרה תקנית.
  15. חדר כלים (Tool Box) – חדר לאחסון כלי עבודה שונים לשימוש באתר.
  16. משרד יביל (קראוון) – משרד למנהל האתר ולאחראי המשמרת.

 

חומרים לשימוש בקידוח  

בעת שימוש בשיטת קידוח מסוג “עירפול”, יותז אל תוך הקדח רסס טיפות מים בלחץ אויר, שיוזרם מהמדחס, אשר אליו יצורף תוסף מקציף המותאם לקדיחה באקוויפר. תוסף זה מבוסס על חומר מקציף (סורפקטאנט) המסייע בהעלאת המטחן אל פני הקרקע ובניקוי הקדח. החומר אינו מוגדר כמסוכן והינו – Biodegradable.

להלן סוגי החומרים המיועדים לשימוש (ייתכנו שינויים בכפוף לאישור הגורמים המוסמכים):

        

#

Product Name

CAS #

UN #

Hazard Group

Hazard Code

Unit Size

Chemical Purpose

1

SULFOTEX PAX
(Aqueous solution of Fatty alcohol ether sulfate)

non

non

non

non

60 kg/can

Foam additive – Foaming agents surfactants and for hole clean out

       

תוסף ליצירת קצף (סורפקטאנט) ולמטרת ניקוי הקדח. שימוש בתת הקרקע

2

 ZOHARFOAM

( Anionic/Nonionic Surfactant)

Non

non

non

non

220 Kg

כנ”ל

3

Lubex RDL 320
(Polysulfides, di-tert-Bu)

Non

non

non

non

20 L

Pneumatic tools and rock drill oil

תוסף קצף למטרות סיכוך הציוד. שימוש בתת הקרקע

4

EROL‐DEFOAMER
(Hydrotreated light petrolem distillate 30-60%)

98072-31-2

non

non

non

1 MT

A contingency chemical – Foaming Preventing.

       

מוסף לנוזלי הקידוח במידת הצורך למניעת יצירת קצף. שימוש בפני השטח

 

מליטה

בכדי לשמור על האקוויפר וכדי לבודד את חור הקידוח משכבות הכיסוי מתבצע איטום של דפנות הקדח. האיטום מושג ע”י ציפוי מלט שיתייבש בתוך 24 שעות מיציקתו, כמעטפת סביב צינור אטום שמוחדר לקדח. דיפון המלט יהיה עבה בחלקים בהם מצוי האקוויפר העיקרי, ודק יותר עם הירידה לעומק הקידוח (שכבות המליטה חופפות ביניהן בנקודות החיבור בכדי להשיג אטימה מלאה).

לצורך ביצוע מליטה קיימים בידי חברת עתיד ידע, ניסיון וציוד יעודי הכולל מיכל הכנה ושתי יחידות לשאיבה ולהזרקת מלט. היחידות הינן מסוג SA4900 של חברת Western Star, בעלות מנוע מסוג 15C של חברת Caterpillar בהספק של 550 כ”ס. הציוד מותאם לקבלת חוזק בטון של 43 מגה פסקל (MPA) ונושא משאבת 600 – OPI של חברת Gardner Denver בעלת יכולת ביצוע של לחץ הזרקה מקסימאלי של PSI 16845.